Nyaralóhajók érkeznek a Tiszára!
2019-01-10 11:01:04
Kép és szöveg forrása: hajozas.hu
A tiszai nyaralóhajózás megvalósításához szükséges feladatok ellátására 4,66 milliárd forintot kapott az állami tulajdonú Mahart Zrt., melyből húsz hajót vásárolt a hajózási társaság. Az első hajót a februári Utazás kiállításon bemutatják – mondta el Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a napokban megtartott sajtótájékoztatón. Hozzátette: az első tíz hajó 2019-ben, a következő tíz 2020-ban érkezik Magyarországra. A Mahart tendert írt ki a nyaralóhajózáshoz szükséges kikötői infrastruktúra kiépítésére is, ez jelenleg is zajlik, így még bárki jelentkezhet aki tud kikötőt építeni nagyon gyorsan és rövid határidővel.
A próbaüzem 2019 nyarán indul a Felső-Tisza és a Bodrog környékén. Az éles üzem 2020 márciusában indulhat el és októberig lesz lehetőségünk a hajókat kibérelni. Pont ugyanilyen hajók várják majd a nyaralókat a Tiszán!
A nyaralóhajózás a kedvtelési célú belvízi hajózásnak az a turisztikai lehetősége, amely hajóvezetői engedély nélkül vezethető, szállást is nyújtó, lassú járású motoros hajókon teszi lehetővé az önálló nyaralást az erre alkalmas, engedélyezett vízterületen (folyó, tó, víztározó, csatorna) a kora tavasztól késő őszig tartó szezonban. A nyaralóhajók 2, 3, 4 kabinosak, merülésük legfeljebb 1 méter. A hajók hossza 10-15 méter közötti, teljesítményük maximum 100 LE, holtvízi sebességük legfeljebb 15 km/h. Felszereltségük: nappali, kétágyas kabinok, meleg vizes belső zuhanyzó/WC, felszerelt konyha, fűtés, napozóterasz, fedélzeti ülőbútorok, fürdőplatform, belső és külső kormányállás.
A jelenlegi törvényi előírás szerint ilyen méretű és teljesítményű hajókat nem lehet hajóvezetői engedély nélkül vezetni Magyarországon! Ugyanakkor Révész Máriusz kormánybiztos elmondta, hogy jelenleg folyamatban az a törvényi szabályozás létrehozása, és kialakítása, amely lehetővé fogja tenni, hogy ebben a rendszerben üzemeltetett, és bérelhető nyaralóhajókat, bárki vezethesse hajóvezetői engedély nélkül. A nyaralóhajózás előtt, egy 30 perces oktatásban fognak a “kapitányok” részesülni, ami után szabadon tudnak hajózni a Tiszán a baráti társaságok és a családok. A hajók mérete 10 és 15 méter (ez több mint 50 láb !!!) közötti lesz, és 50-80 lóerős dízelmotorokkal lesznek felszerelve hajómérettől függően, száguldani senki nem fog tudni, mivel 15 km/ órás sebességre lesz korlátozva a hajók végsebessége.
A sajtótájékoztatón szó esett arról is, hogy mennyibe fog kerülni várhatón ez a víziturisztikai szolgáltatás? 8 fős hajó bérlése egy napra szezontól függően 12-18 ezer forint / fő áron alakul.
Hol hajózhatunk? Jelenleg a Tisza, a Bodrog és a Keleti-főcsatorna alkalmas nyaralóhajók közlekedésére. A térség jelentős, eddig kihasználatlan turisztikai potenciállal rendelkezik. A nyaralóhajózás tervezett helyszíne a Tisza-folyó 402-686 folyamkilóméter közötti szakasza, beleértve a Tisza-tó élő Tiszán kívüli arra engedélyezhető vízteületreit, a Bodrog-folyó teljes hazai szakaszát a 0-51 fkm között, valamit hajózhatóság esetén a Keleti-főcsatorna jelentős szakaszát.
Kisköre lesz a báziskikötő. A báziskikötő a nyaralóhajózás vendégfogadási helyszíne, az ideérkező vendégek számára a hajók átadásának és átvételének a helye. A kiskörei meglévő Önkormányzati báziskikötő egy legalább 18 nyaralóhajó kikötésére alkalmas mólósorral bővül, amely a töltésről egy hídon keresztül lesz megközelíthető. A kikötő területén kerül kialakításra kikötői iroda, Vízirendészeti Kapitányság, szociális blokk és kávézó.A kikötő terüléten épül egy kilátó is, amelyről szép kilátás nyílik majd a Tisza-tóra.
Kilátó látványterv
A báziskikötőn kívül a legfelső térképen jelzett településeken kikötőpontok kerülnek kiépítésre. A kikötőpontok a partra kilépést biztosító helyszíneket jelölnek, melyek lehetnek jól felszerelt megállóhelyek (víz és áramvételi lehetőség, szennyvízleszippantás, zuhanyzó, WC) valamint csak a biztonságos kikötést szolgáló létesítmények is. A tervezett kikötőhálózat nem kizárólag a nyaralóhajók számára lesz igénybe vehető. Minden megállóhely úgy épül, hogy egyben a kajak-kenus és kerékpáros turizmust is kiszolgálja.
Képek és szöveg forrása: hajozas.hu